Podczas gdy w naszej, Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii toczy się „gra o tron”, Trójmiasto działa i uruchamia system carsharingu.

Przedstawiciele Gdańska, Gdyni i Sopotu, a także sąsiednich miast i gmin: Pruszcza Gdańskiego, Wejherowa, Redy i Rumii podpisali w poniedziałek porozumienie, na mocy którego już pod koniec roku zaczną działać publiczne wypożyczalnie samochodów. W przeciągu pół roku do dyspozycji mieszkańców Trójmiasta będzie 500 samochodów dostarczonych przez trzy prywatne spółki.

Co to jest Carsharing?

Carsharing to publiczne wypożyczalnie samochodów na godziny. Po zarejestrowaniu się z systemu, można korzystać z aplikacji na telefon, która umożliwia znalezienie wolnego samochodu na mapie miasta, a następnie wypożyczenie i zwrot. Zamki w samochodzie również otwiera się za pomocą smartfona. Przypomina to znane już wypożyczalnie rowerów miejskich, w z tą jednak różnicą, że w niektórych systemach auta można zaparkować i zostawić w dowolnym miejscu. Systemy carsharingu działają już między innymi w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, a niebawem także w Łodzi, Poznaniu oraz Trójmieście. Ceny różnią się w zależności od rodzaju wypożyczanego auta, przejechanej odległości i czasu na jaki wypożycza się samochód. Przykładowo, w systemie goget.pl godzinne wypożyczenie Forda Fiesty kosztuje 9 złotych plus 90 groszy za każdy przejechany kilometr. Z kolei w 4mobility.pl można skorzystać z BMW3 płacąc 75 groszy za minutę i 90 groszy za pokonany kilometr.

Dlaczego to takie ważne?

W Niemczech podobne rozwiązania cieszą się ogromną popularnością. Systemy carsharingowe działają już w prawie 600 niemieckich miastach. Jak podaje niemieckie Federalne Stowarzyszenie Carsharingu (Bundesverband CarSharing) już 1,7 mln osób korzysta z miejskich wypożyczalni samochodów (wzrost o 36% w porównaniu z poprzednim rokiem).
„Według przeprowadzonych przez BCS badań w centrach miast samochód z wypożyczalni może zastąpić aż 20 prywatnych aut.”

W ten sposób na ulicach zatłoczonych zamiast miejsc parkingowych można wybudować więcej dróg dla rowerów, zasadzić więcej zieleni czy poszerzyć chodniki dla pieszych. Z badan wynika także, że korzystanie z systemu wypożyczalni przyczynia się do wzrostu świadomości ekologicznej i bardziej ekologicznych zachowań.

„41% ankietowanych wskazuje, że po zarejestrowaniu w systemie korzysta z samochodu rzadziej niż dotychczas. 15% częściej wybiera rower, 19% autobus i pociąg.”

Czy to się opłaca?

Coraz większa dostępność aut współdzielonych każe zastanowić się czy na pewno potrzebujemy samochodu na własność. Po co wydawać niemałe przecież pieniądze na zakup, lub spłacać kredyt, płacić (coraz wyższe) składki na OC i AC, jeździć i opłacać badania techniczne, przeglądy, a nawet myjnię, a wreszcie martwić się, że ktoś nam może samochód ukraść lub uszkodzić? W Poznaniu będziemy mogli również zaoszczędzić na parkowaniu, bowiem miasto rozważa zwolnienie z opłat samochodów z wypożyczalni. Ponadto, firmy carsharingowe oferują coraz większy wachlarz modeli, a więc zawsze możemy wybrać samochód pod kątem naszych aktualnych potrzeb – większe kombi na duże zakupy lub mniejszy, ale łatwiejszy w parkowaniu model.
„Carsharing niesie korzyści zarówno dla całego organizmu miejskiego, ale też oszczędności i wygodę dla indywidualnych użytkowników.”

Co z tego wynika?

Nowoczesne miasta funkcjonują w oparciu o transport multimodalny. Nie musimy być skazani na jeden środek transportu, tylko wybierać taki, który aktualnie najbardziej odpowiada naszym potrzebom. Dla przykładu: rano do pracy jedziemy tramwajem, w ciągu dnia do załatwiania spraw w centrum miasta bierzemy publiczny rower, a popołudniu, żeby wybrać się na zakupy wypożyczamy na kilka godzin miejski samochód.

W Polsce dopiero zaczynamy poznawać rozwiązanie jakim jest współdzielenie samochodów, ale na przykładzie innych krajów już widać jak w przyszłości będzie wyglądał transport w miastach. Podobnie jak w przypadku rowerów miejskich, które dużo wcześniej pojawiły się w metropoliach zachodniej Europy, a teraz z sukcesem sprawdzają się w kolejnych polskich miejscowościach. Warto, żeby także na Śląsku dostrzec ten trend, dlatego wprowadzenie systemu carsharingu powinno być priorytetem dla powstającej metropolii!

Źródła:
4Mobility – Warszawa
Traficar – Warszawa, Kraków
Panek – Warszawa
GoGet.pl – Wrocław
Niemieckie Federalne Stowarzyszenie CarSharingu (BCS)